مقاله,دانلود مقاله,تحقیق,طرح توجیهی,پرسشنامه,پیشینه

مقاله,دانلود مقاله,تحقیق,طرح توجیهی,پرسشنامه,پیشینه

مقاله,دانلود مقاله,تحقیق,طرح توجیهی,پرسشنامه,پیشینه

مقاله,دانلود مقاله,تحقیق,طرح توجیهی,پرسشنامه,پیشینه

مقاله,دانلود مقاله,تحقیق,طرح توجیهی,پرسشنامه,پیشینه

آخرین مطالب

۴۳ مطلب در مهر ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰
قارچهای عامل بیماریهای موسوم به زنگ به شاخه بازیدیومایکوتا و راسته Uredinales تعلق دارند زنگها انگل های اجباری بوده و در محیطهای کشت مصنوعی و نیز در بقایای گیاهی قادر به رشد نمی‌باشند زنگها ممکن است از لحاظ تعداد میزبان یک میزبانه یا دومیزبانه باشند اکثر زنگ ها چند چرخه یا پلی سیکل اند زنگ ها بذرزاد نمی باشند و اغلب با باد منتشر می‌شوند
دسته بندی کشاورزی و زراعت
فرمت فایل doc
حجم فایل 28 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 18
بیماری های مهم گندم

فروشنده فایل

کد کاربری 7169

الف – بیماری هـای قــارچـی Fungal diseases

v زنگ ها The Rusts

قارچهای عامل بیماریهای موسوم به زنگ به شاخه بازیدیومایکوتا و راسته Uredinales تعلق دارند. زنگها انگل های اجباری بوده و در محیطهای کشت مصنوعی و نیز در بقایای گیاهی قادر به رشد نمی‌باشند. زنگها ممکن است از لحاظ تعداد میزبان یک میزبانه یا دومیزبانه باشند. اکثر زنگ ها چند چرخه یا پلی سیکل اند. زنگ ها بذرزاد نمی باشند و اغلب با باد منتشر می‌شوند.

عامل زنگ در غلات غالباً جنس Puccinia است. زنگ در گندم در مقایسه با سایر غلات اهمیت بیشتری دارد. سه نوع زنگ (سیاه، قهوه‌ای و زرد) در گندم شناخته شده است که در ایران زنگ زرد، قهوه ای و سیاه به ترتیب دارای بیشترین اهمیت می‌باشند. این زنگ ها ممکن است بطور توأم نیز در یک بوته گندم نیز دیده شوند. خسارت زنگها بسته به مرحله رشدی گیاه متفاوت است. گیاهان زراعی در صورت ابتلا به زنگ در زمان بلوغ بیشتر خسارت می‌بینند.

زنگ ها به طرق مختلف باعث خسارت می‌شوند :

1) رابطه انگلی غذایی و برداشت مواد غذایی از گیاه

2) بالا بردن شدت تنفس و تعرق در گیاه

3) کاهش سطح و میزان فتوسنتز در گیاه

4) ضعیف شدن و لاغر شدن دانه ها و کاهش قوه نامیه آنها

5) حساسیت وآسیب پذیر شدن گیاهان حاصله از دانه های خسارت دیده از بیماری

ü زنگ سیاه یا ساقه گندم Black (Stem) Rust

قارچ عامل بیماری Puccinia graminis

این گونه دو میزبانه و دارای هر پنج مرحله اسپوری است. علاوه بر گندم به 410 گونه از گیاهان گرامینه از جمله جو، یولاف، چاودار و گندم دوروم (میزبانان ثانوی = Alternative host) حمله کرده و در سرتاسر جهان به شکل وسیعی انتشار دارد. میزبان حدواسط (Alternate host) این قارچ شامل 70 گونه ازBerberis و Mahonia است که عمده ترین آنها زرشک زراعی میباشد.

این بیماری در ایران نیز از انتشار وسیعی برخوردار بوده ولی تاکنون به اندازه دو زنگ دیگر مشکل ساز نبود است. این زنگ به لحاظ گرمادوست بودن در نواحی گرم و نیز در آخر فصل زراعی ظاهر می‌شود.

چرخه زندگی

مرحله اوریدیا :

این مرحله با جوانه زنی یک اوریدیوسپور یا ائیسیوسپور روی میزبان علفی گرامینه، نفوذ و توسعه آن آغاز می‌شود. پس از استقرار قارچ در میزبان اسپورزایی صورت گرفته و اوریدیوسپورهای جدید بوجود می‌آیند که منتشر شده و آلودگی های بعدی را موجب می‌شوند. تکرار این مرحله باعث اپیدمی شدن و انتشار ثانوی بیماری خواهد شد. اوریدیوسپورها بیضی شکل، تک سلولی و دیکاریون (n+ n) و پوشیده از خارهای ریز می‌باشند.

مرحله تلیا :

پس از بالغ شدن گیاه، تولید اوریدیوسپورها متوقف و تشکیل تلیوسپورها در همان محل یا در محل جدید آغاز می‌شود. در این مرحله رنگ جوش (Pustule) تیره می‌شود. تلیوسپورها 2 سلولی و دیپلوئید و دارای دیواره ضخیم و دارای قابلیت پایداری در شرایط سرما و خشکی شدید بوده و بدین ترتیب اندام زمستانگذرانی قارچ می‌باشد.

مرحله بازیدیا :

پس از سپری شدن زمستان، تلیوسپورها جوانه زده و هسته پس از تحمل یک مرحله میوز، چهار بازیدیوسپور هاپلوئید تشکیل می‌دهند که دوبه دو با هم سازگارند و در صورت وجود میزبان حدواسط قادر به آلوده نمودن آن خواهند بود. بازیدیوسپورها مستقیماً وارد اپیدرم شده و میسلیوم هاپلوئید را در بافت میزبان حدواسط تشکیل می‌دهند.


انجمن تخصصی وب هاستینگ   هاست ایران     وب هاستینگ   افزایش ممبر کانال تلگرام
  • team android
  • ۰
  • ۰
قارچ های عامل بیماری های موسوم به زنگ به شاخه Basidiomycota و راسته Uredinales تعلق دارند زنگ ها انگل های اجباری بوده و در محیط های مصنوعی کشت و نیز در بقایای مرده گیاهی قادر به رشد نمی‌باشند زنگ ها ممکن است یک میزبانه یا دومیزبانه و از لحاظ چرخه زندگی ماکروسیکل، دمی سیکل یا میکروسیکل باشند اکثر زنگ ها چند چرخه یا پلی سیکل اند بدین معنی که قادرن
دسته بندی کشاورزی و زراعت
فرمت فایل doc
حجم فایل 33 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 18
بیماری های گندم و جو

فروشنده فایل

کد کاربری 7169

فهرست بیماریهای گندم

الف بیماری های قارچی

1 - زنگ ها

1 – 1 – زنگ سیاه

1 – 2 – زنگ زرد

1 – 3 - زنگ قهوه ای

2 سیاهک ها

2 - 1 – سیاهک آشکار

2 - 2 – سیاهک پنهان

2 - 3 – سیاهک کوتوله

2 - 4 – سیاهک برگی

2 - 5 – سیاهک هندی

3 سفیدک ها

3 - 1 – سفیدک پودری

3 - 2 – سفیدک داخلی

4 بیماریهای سپتوریایی

4 – 1 - بلاچ برگی

4 - 2 – بلاچ خوشه

5 بیماری پاخوره

6 بیماری اسکب خوشه

ب بیماری های باکتریایی

1 – لکه نواری باکتریایی

2- بیماری خوشه صمغی

ج بیماریهای ویروسی

1 – بیماری کوتولگی زرد جو

2 – بیماری موزائیک خاکزاد گندم

3 – بیماری موزائیک نواری گندم

د بیماری های نماتدی

1 – نماتد خوشه کندم

1 – زنگ ها The Rusts

قارچ های عامل بیماری های موسوم به زنگ به شاخه Basidiomycota و راسته Uredinales تعلق دارند. زنگ ها انگل های اجباری بوده و در محیط های مصنوعی کشت و نیز در بقایای مرده گیاهی قادر به رشد نمی‌باشند. زنگ ها ممکن است یک میزبانه یا دومیزبانه و از لحاظ چرخه زندگی ماکروسیکل، دمی سیکل یا میکروسیکل باشند. اکثر زنگ ها چند چرخه یا پلی سیکل اند. بدین معنی که قادرند در طول فصل رشد چندین بار چرخه زندگی خود را کامل کنند. قارچ عامل زنگ در غلات غالباً جنس Puccinia است. زنگ در گندم در مقایسه با سایر غلات اهمیت بیشتری دارد.

سه نوع زنگ (سیاه، قهوه ای و زرد) در گندم و جو شناخته شده است که در ایران زنگ زرد، قهوه ای و سیاه به ترتیب دارای بیشترین اهمیت در گندم می‌باشند. زنگ ها در جو، در مقایسه با گندم ار اهمیت کمتری برخوردار بوده و خسارت کمتری به جو وارد می‌کنند. زنگ قهوه ای در جو با اهمیت تر است. این زنگ ها ممکن است بطور توام در یک بوته گندم نیز دیده شوند.

خسارت زنگ ها بسته به مرحله رشدی گیاه متفاوت است. گیاهان زراعی در صورت ابتلا به زنگ در مراحل بلوغ خسارت بیشتری می‌بینند.

زنگ ها به طرق مختلف باعث خسارت در گیاه می‌شوند :

1- رابطه انگلی غذایی و برداشت مواد غذایی از گیاه

2- بالا بردن شدت تنفس و تعرق در گیاه

3- کاهش سطح و میزان فتوسنتز در گیاه

4- ضعیف شدن و لاغر شدن دانه ها و کاهش قوه نامیه آنها

5- حساسیت وآسیب پذیر شدن گیاهان حاصله از دانه های خسارت دیده از بیماری

1 1 - زنگ سیاه گندم و جو Black (Stem) Rust عامل بیماری Puccinia graminis

این گونه دو میزبانه و ماکروسیکل (دارای هر پنج مرحله اسپوری معمول در زنگ ها) بوده و علاوه بر گندم به 410 گونه از گیاهان گرامینه از جمله جو، یولاف، چاودار و گندم دوروم (میزبانان ثانوی = Alternative host) حمله کرده و در سرتاسر جهان به شکل وسیعی انتشار دارد. میزبان حدواسط (Alternate host) این قارچ شامل 70 گونه از Berberis و Mahonia است که عمده ترین آنها زرشک زراعی می‌باشد.

این بیماری در ایران نیز از انتشار وسیعی برخوردار بوده ولی تاکنون به اندازه دو زنگ دیگر مشکل ساز نبوده است. این زنگ به لحاظ گرمادوست بودن در نواحی گرم و نیز در آخر فصل زراعی (نزدیک به زمان برداشت) ظاهر می‌شود.

چرخه زندگی

مرحله اوریدیا :

این مرحله با جوانه زنی یک اوریدیوسپور یا ائیسیوسپور روی میزبان گرامینه، نفوذ و توسعه آن بصورت داخل سلولی و با تولید مکینه (هاستوریوم) آغاز می‌شود. پس از استقرار قارچ در میزبان، اسپورزایی صورت گرفته و اوریدیوسپورهای جدید بوجود می‌آیند که در واقح همان مرحله ای است که جوشهای رنگی در میزبان گرامینه مشاهده می‌شود. اوریدیوسپورها منتشر شده و آلودگی های بعدی را موجب می‌شوند. تکرار این مرحله باعث اپیدمی شدن بیماری خواهد شد. اوریدیوسپورها بیضی شکل، تک سلولی و دیکاریون (n+n) و پوشیده از خارهای ریز می‌باشند.

مرحله تلیا :

پس از بالغ شدن گیاه گرامینه مثل گندم، تولید اوریدیوسپورها متوقف و تشکیل تلیوسپورها در همان محل یا در محل جدید آغاز می‌شود. در این مرحله رنگ جوش (Pustule) تیره می‌شود. تلیوسپور ها 2 سلولی و دیپلوئید و دارای دیواره ضخیم می‌باشد و قابلیت پایداری در شرایط سرما و خشکی شدید را داراست و بدین ترتیب اندام زمستانگذرانی قارچ می‌باشد.

مرحله بازیدیا :


انجمن تخصصی وب هاستینگ   هاست ایران     وب هاستینگ   افزایش ممبر کانال تلگرام
  • team android
  • ۰
  • ۰
قارچ عامل بیماری دامنه میزبانی بسیار وسیعی دارد و تقریباً به همه حبوبات حمله می‌کند علایم کلی آن شامل مرگ گیاهچه، پوسیدگی بذر و ریشه و نیز مرگ گیاه بالغ است هنگامیکه این قارچ به قسمتهای هوایی گیاه حمله می‌کند، علایمی شبیه به خسارت کنه‌ها در آن نمایان می‌شود که از اینرو آن را Web blight (بلایت تار عنکبوتی) می‌گویند علایم زیرزمینی در همه حبوبات یکسا
دسته بندی کشاورزی و زراعت
فرمت فایل doc
حجم فایل 1170 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 17
بیماری های حبوبات (Legumes Diseases)

فروشنده فایل

کد کاربری 7169

الف - بیماری های عمومی

1 – بیماری تار عنکبوتی یا مرگ گیاهچه حبوبات Web blight

عامل بیماری

فرم غیر جنسی Rhizoctonia solani

فرم جنسی Thananthephorus cucumeris

قارچ عامل بیماری دامنه میزبانی بسیار وسیعی دارد و تقریباً به همه حبوبات حمله می‌کند. علایم کلی آن شامل مرگ گیاهچه، پوسیدگی بذر و ریشه و نیز مرگ گیاه بالغ است. هنگامیکه این قارچ به قسمتهای هوایی گیاه حمله می‌کند، علایمی شبیه به خسارت کنه‌ها در آن نمایان می‌شود که از اینرو آن را Web blight (بلایت تار عنکبوتی) می‌گویند. علایم زیرزمینی در همه حبوبات یکسان و شامل پوسیدگی ریشه و طوقه است. علایم هوایی تاحدی در حبوبات متفاوت است. در عدس برگهای گیاهان مبتلا برنگ ارغوانی تا بنفش درمی‌آید. در نخود سفید برگها زرد شده و سریعاً فرومی‌ریزند و گیاه از پای درمی‌آید. در لوبیا گیاه ضعیف و پژمرده می‌شود.

کنترل بیماری

1 – ضدعفونی بذر با قارچکش های نظیر PCNB

2 – آیش و تناوب زراعی

3 – کشت غیرعمیق. می‌توان کشت را سطحی انجام داده و بعد از رویش خاک‌دهی نمود.

2 – بیماری پوسیدگی خشک ریشه حبوبات Dry rot

عوامل بیماری :

در لوبیا Fusarium solani f.sp. phaseoli

در نخودفرنگی F. solani f.sp. pisi

در باقلا F. solani f.sp. fabae

در گیاهان مبتلا به این قارچها پوسیدگی ریشه اصلی بصورت خشک دیده می شود. گیاه کوتوله و ضعیف می‌شود و در حالت شدید بیماری ممکن است از بین برود. در لوبیا بر روی ریشه ابتدا لکه های قرمزی بوجود می آید که به تدریج قهوه ای شده و کل ریشه اصلی را می پوشاند. ریشه های فرعی نیز معمولاً منهدم می شوند. دامنه میزبانی این قارچها محدود به گیاه مورد نظر می‌باشد. بقای قارچ اغلب به صورت کلامیدوسپور و نیز کنیدهای بزرگ (ماکروکنیدی ها) با جداره بیرونی ضخیم و یا در خاک و بقایای گیاهی طی سالهای زیاد (حداقل 6 سال) می‌باشد.


انجمن تخصصی وب هاستینگ   هاست ایران     وب هاستینگ   افزایش ممبر کانال تلگرام
  • team android
  • ۰
  • ۰
معمولا یکی از مهمترین بیماری های درختان در مناطق معتدل جهان است این بیماری در جنگل های بومی ، جنگل های کاشته شده ، باغات میوه ، تاکستان ها و فضای سبز شهری دیده می شود همچنین ممکن است در گیاهان غیر چوبی ( شکل 13 ) ایجاد شود این بیماری خسارت های فراوانی را در بخش های معتدل امریکای شمالی ، اروپا ف آسیا ، ژاپن ، آفریقای جنوبی ،استرالیا و نیوزلند و
دسته بندی کشاورزی و زراعت
فرمت فایل doc
حجم فایل 1731 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 30
بیماری حشرات در چوب

فروشنده فایل

کد کاربری 7169

بیماری : بیماری ریشه آرمیلاریا ؛ پوسیدگی ریشه بند کفشی

PATHOGEN: armilaria sp .

Figure 1. Armillaria gallica mushrooms on an old stump, New York, U.S. (Used by permission of J. Worrall)

معمولا یکی از مهمترین بیماری های درختان در مناطق معتدل جهان است . این بیماری در جنگل های بومی ، جنگل های کاشته شده ، باغات میوه ، تاکستان ها و فضای سبز شهری دیده می شود . همچنین ممکن است در گیاهان غیر چوبی ( شکل 13 ) ایجاد شود . این بیماری خسارت های فراوانی را در بخش های معتدل امریکای شمالی ، اروپا ف آسیا ، ژاپن ، آفریقای جنوبی ،استرالیا و نیوزلند و هر جای دیگر به بار می آورد .

این بیماری همچنین در بعضی از مناطق حاه شامل بخش حاره آفریقا ، آمریکای جنوبی و سریلانکا رخ می دهد . اما در بسیاری از مناطق به شدت مناطق معتدل نیست و فقط در ارتفاعات رخ می دهد .

: Humongous fungus

رشته های کوچک مانند قارچ شناسی و بیماری شناسی جنگل می توانند زیر و رو شوند وقتی که خبری به رسانه های گروهی می رسد . این اتفاقی بود که در سال 1992 رخ داد وقتی یک مقاله ی علمی چاپ شد در باره توانایی Armillaria gallica در تشکیل کلنی های بسیار بزرگ ، یا genets . همه اینها زمانی اتفاق افتاد که رسانه های گروهی این موضوع را با عبارت Humongous fungus مرتبط ساختند و برنامه های زیادی در مورد آن ساخته شد . این موضوع به تیتر اول روزنامه نیویورک تایمز ، گزارش خبری شبکه ABC به گزارشگری پیتر جنینگس و برنامه Top Ten دیوید لترمن و برنامه های بسیار دیگر بدل شد . ( شکل 14 ) حتی در این مورد یک صفحه اینترنت هم ساخته شد .

جفت های بزرگتری هم پیدا شده است و بزرگترین آنها تا کنون در اورگان شرقی یافت شده است که حدود 900 هکتار است بر آورد میشود بیش از 2400 سال عمر داشته باشد .

شب تاب :

شاید یکی از جالبترین چیزهای در مورد آرمیلاریا این است که میسلیوم های آن نور افشانی می کند ، خصوصا در چوبی که در حال تخریب باشد ف به چنین چوب درخشانی روباه آتشین می گویند .در قدیمی ترین شاهکار ادبی انگلیسی

( کتاب بیوولف ) به این موضوع اشاره شده است .

شما می توانید با پیدا کردن یک تنه درخت مرده که آرمیلاریا روی آن کلنی کرده باشد به آسانی این نور افشانی را ببینید . دنبال پوسیدگی های درخشانی بگردید که فعال باشند و توسط سایر قارچ ها اشغال نشده باشد . قطعاتی را قطع کنید و آنها را در داخل یک کیسه پلاستیکی بگذارید . تعداد زیادی جمع کنید زیرا نور افشانی در گونه های مختلف متفاوت است . حالا تاریکترین نقطه ممکن را پیدا کنید . برای اینکه شما و دوستانتان را در فضای ذهنی مناسبتر قرار دهیم به جنگل بروید در یک شب تاریک و طوفانی و ابری ، اول صبر کنید تا چشم هایتان به تاریکی عادت کند 1یا 2 داستان ترسناک بگوئید حالا از انچه جمع اوری کرده است پرده برداری کنید . چشم هایتان را منور کنید و دوستانتان را تعجب زده .

علائم و نشانه ها :

در بیماری ریشه آرمیلاریا اگر فرد بتواند به ریشه درخت یا پایه آن برسد معمولا به سادگی قابل تشخیص است . یک پولاسکی ( شکل شماره 2 ) وسیله خوبی برای تشخیص ریشه های بیمار درختان است زیرا با یک طرف آن می توان زمین را کند و با طرف دیگر ریشه را قطع کرد .

Figure 2. The pulaski is commonly used for diagnosis of root diseases of trees in the field. It has a scraping side to remove soil and a chopping blade. (Courtesy J. Worrall, copyright-free)

علائم تاج : سرخشکیدگی شاخه ها و باریک شدن تاج از علائم معمول ریشه آرمیلاریا هستند اما آنها همچنین علائم سایر بیماری های ریشه و سایر بیماری های درخت نیز محسوب می شوند . در بعضی از سوزنی برگان زرد شدن یا قرمز شدن جوانه های برگ یا تولید مخروط های سنگین تر از حد معمول ممکن است دیده شود .

علائم اولیه : در برخی از گونه ها؛ قارچ ممکن است از ریشه به تنه داخلی انتقال یابد و موجب شانکر بالای ریشه آلوده شود . در سوزنی برگ ها ی رزینی ، در اثر ( شکل 3 ) تراوش رزین در مجاورت

ریشه آلوده ، طوقه و پایه ساقه resinosis دیده می شود .


انجمن تخصصی وب هاستینگ   هاست ایران     وب هاستینگ   افزایش ممبر کانال تلگرام
  • team android
  • ۰
  • ۰
نماتدهای مختلفی به ریشه زیتون حمله می کنند، مانند نماتد مولد غده ( Root Not Nematod ) شامل گونه های مختلفی از جنس Meloidogyne ، نماتد مرکبات ( Tylenchulus semipenetrans)، نماتدهای مولد زخم ( Root Lesion Nematodes ) شامل گونه های مختلفی از جنس Pratylenchus و همینطور دو نماتد دیگر که اهمیت کمتری دارند، شامل نماتد غلاف ( Sheat Nematode ) به نام Hemi
دسته بندی کشاورزی و زراعت
فرمت فایل doc
حجم فایل 531 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 29
بیماری های درختان زیتون

فروشنده فایل

کد کاربری 7169

نماتدهای زیتون : Olive Nematodes

نماتدهای مختلفی به ریشه زیتون حمله می کنند، مانند نماتد مولد غده ( Root Not Nematod ) شامل گونه های مختلفی از جنس Meloidogyne ، نماتد مرکبات ( Tylenchulus semipenetrans)، نماتدهای مولد زخم ( Root Lesion Nematodes ) شامل گونه های مختلفی از جنس Pratylenchus و همینطور دو نماتد دیگر که اهمیت کمتری دارند، شامل نماتد غلاف ( Sheat Nematode ) به نام Hemicycliophora arenaria و نماتد سوزنی ( needle Nematode ) با نام Paralongidorus eucalipti .

نماتد مولد غده : Root Not Nematode

این نماتد به بسیاری از گیاهان باغی و زراعی، شامل بسیاری از سبزیجات، درختان میوه، انگور، شبدر و یونجه حمله می کند. این نماتد باعث بوجود آمدن گال یا گره روی ریشه ها و کاهش قدرت گیاه، با اختلال در عملکرد ریشه ها می گردد. خسارت در خاکهای سبک و شنی بالاتر است و اگر درختان زیتون در خاکهایی که دارای جمعیت بالایی از این نماتد است کشت شوند، رشد ضعیفی خواهند داشت. این نماتد باعث چروکیدگی و دیر باز شدن شکوفه ها می شود. گزارش شده است که کلتیوارهای Meashon و Tofany به گونه M. incognita مقاومند. کلتیوارهای Krygula و Picual به پوسیدگی ریشه و نماتد M. incognita مقاوم هستند. کلتیوار Allegra که توسط دانشگاه کالیفرنیا ارائه شده است به گونه های مختلف نماتد مولد غده مقاوم است.

نماتد مرکبات : Citrus Nematode

این نماتد مخصوصآ در زمین هایی که قبلآ در آنها مرکبات و انگور کشت می شده است، وجود دارد و در ضمن به خاکهای شنی هم محدود نمی شود. بیش از ۵ هزار نماتد ماده در هر ده گرم خاک بالاتر از آستانه خسارت محسوب می شود و چنین زمینی باید با نماتدکشها سمپاشی شود. این نماتد در مرکبات باعث زوال تدریجی درخت می شود و به آن ظاهری ترکه ای ( twiggy )می دهد. تا به حال رقم مقاومی نسبت به این نماتد گزارش نشده است و بهتراست از کشت در خاکهای حاوی این نماتد اجتناب کرد.
نماتد های مولد زخم : Root Lesion Nematodes

گونه های مختلفی از جنس Pratylenchus به زیتون حمله می کنند مانند P.valnus و P. penetrans .این نماتد علاوه بر زیتون از گیاهان دیگری مانند انگور، سبزیجات، درختان میوه، گیاهان زینتی و شبدر گزارش شده است.این نماتد باعث کوتولگی و مرگ شاخه ها در درختان جوان می شود. بافتهای ریشه های فرعی و بخشهایی از ریشه های قطورتر، در اثر تغذیه نماتد از بین می روند و پوسیده شده، تیره رنگ می گردند. خسارت ناشی از پوسیدگی ریشه و پژمردگی های قارچی درگیاهانی که در معرض حمله این نماتدها قرار گرفته اند، شدیدتر است.


انجمن تخصصی وب هاستینگ   هاست ایران     وب هاستینگ   افزایش ممبر کانال تلگرام
  • team android
  • ۰
  • ۰
گزارش کار شیمی فیزیک2 تعیین درجه واکنش یون پر سولفات تعیین درجه واکنش یون پر سولفات نگاه کلی اکثر اجسام حداقل به مقدار کم در آب حل می‌شوند چنانچه ماده‌ای نامحلول یا کم محلول در آب قرار داده شود، موقعی که سرعت انحلال یونها جامد برابر با سرعت رسوب کردن یونها از محلول سیر شده گردد، یک حالت تعادل برقرار می‌شود پس بین کلرید نقره جامد و محلو
دسته بندی فیزیک
فرمت فایل doc
حجم فایل 16 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 5
گزارش کار شیمی فیزیک2 تعیین درجه واکنش یون پر سولفات

فروشنده فایل

کد کاربری 7377

گزارش کار شیمی فیزیک2

تعیین درجه واکنش یون پر سولفات

تعیین درجه واکنش یون پر سولفات

نگاه کلی

اکثر اجسام حداقل به مقدار کم در آب حل می‌شوند. چنانچه ماده‌ای نامحلول یا کم محلول در آب قرار داده شود، موقعی که سرعت انحلال یونها جامد برابر با سرعت رسوب کردن یونها از محلول سیر شده گردد، یک حالت تعادل برقرار می‌شود. پس بین کلرید نقره جامد و محلول سیر شده از کلرید نقره ، یک حالت تعادل وجود دارد. چون سیستم از دو فاز مایع (محلول) و جامد (جسم کم محلول) تشکیل شده است، چنین تعادلهایی را تعادل نا‌همگن می‌نامند.

حاصلضرب انحلال یک ماده کم محلول

بین یک محلول و یونهای سازنده آن در محلول یک رابطه تعادلی وجود دارد. به عنوان مثال AgCL جامد را به عنوان یک نمک محلول در نظر می‌گیریم.

AgCL(s)Ag++Cl-aq

K={Ag+}{Cl-}/{AgCl}

از آنجا که غلظت یک جامد خالص مقدار ثابتی می‌باشد، پس

چگونگی Ksp

مقدار عددی Ksp را می‌توان از روی انحلال پذیری مولی یک نمک تعیین کرد. همچنین Ksp یک جسم را می‌توان بوسیله اندازه گیریهای رسانایی (در صورتیکه رسانای هم‌ارز یونها معلوم باشند) یا بوسیله اندازه‌گیریهای پتانسیومتری پیدا کرد. در مورد نمکهایی که به صورت مرحله‌ای یونیزه می‌شوند. Ksp برابر با حاصلضرب ثابتهای مراحل تفکیک نمک می‌باشد. به عنوان مثال اگر در دو مرحله یونیزه شود، Ksp برابر است با Ksp=K1k2.

اثر نمک در انحلال ‌پذیری یک نمک کم محلول

انحلال ‌پذیری هر جامدی در نتیجه حضور یونهای نمک دیگر افزایش می‌یابد. مثلا PbCl2 در محلولهایی که دارای غلظت متوسطی از NaNO3 باشند، بیشتر حل می‌شود تا در آب خالص. همچنین درجه یونش الکترولیتهای ضعیف انحلال پذیر در حضور یک نمک دیگر افزایش می‌یابد. این اثر مربوط به جاذبه‌های بین یونی است، که به ماهیت یونهای حل شده بستگی ندارد. بلکه به غلظت و بار آنها بستگی دارد، به اثر نمک معروف است، و ناشی از کم شدن فعالیت یونهای جسم تحت آزمایش در حضور یونهای بیگانه می‌باشد.

هدف:

تعیین حاصلضرب حلالیت نمک های کم محلول

حلالیت:

تعداد مول یا گرم ماده حل شده در 100 گرم حلال

روش کار:

ابتدا هدایت 4 الکترلیت بسیار رقیق زیر را اندازه میگیریم و یادداشت میکنیم.


انجمن تخصصی وب هاستینگ   هاست ایران     وب هاستینگ   افزایش ممبر کانال تلگرام
  • team android
  • ۰
  • ۰
سوختگی برگ برگهای زبان گنجشک، راش، doywood، نارون، افرا وبلوط اغلب مورد حمله سوختگی هستند وبیماری غیرمسری که علت آن قهوه ای یا سرخ شدن بین رگ‌ها یا درامتداد حاشیه برگها است معمولاً سوختگی درطول جولای وآگوست پیشرفت می‌کند
دسته بندی کشاورزی و زراعت
فرمت فایل doc
حجم فایل 14812 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 32
دانلود مقاله بیماریهای درختان جنگلی

فروشنده فایل

کد کاربری 7169

بیماریهای درختان جنگلی

بیماریهای عمومی

سوختگی برگ: برگهای زبان گنجشک، راش، doywood، نارون، افرا وبلوط اغلب مورد حمله سوختگی هستند وبیماری غیرمسری که علت آن قهوه ای یا سرخ شدن بین رگ‌ها یا درامتداد حاشیه برگها است. معمولاً سوختگی درطول جولای وآگوست پیشرفت می‌کند. به ویژه آن دردوره بعد از خشکیدگی، بادها ودرجه حرارت بالا، وقتی که ریشه‌ها نمی‌توانند آب کافی به درخت برسانند، مقدارزیاد آب ازدست رفته برگ‌ها را جانشین می‌کنند.

این حالت ممکن است همچنین ناشی از خاکهای کم عمق، ریشه‌های حلقه برداری شده از پایه درخت، بیماری‌های ریشه، خشکیدگی وبیماری هایی که درخت را ضعیف می‌کند باشد. خز،‌کاج، ونوئل اغلب سوختگی برگ را مانند بادزدگی قهوه ای نوک برگ کاج نشان می‌دهد. سوختگی برگ کاج ممکن است ناشی از خشکی وگرمای هوا یا بادهای طولانی در طول هوای سرد باشد.

سفیدک پودری: قارچ دسته پودری برگهای گوناگون درختان را آلوده می‌کند، زخم‌های سفید یا خاکستری پودری تولید می‌نماید که روی سطح برگ را می‌پوشاند.... سیاه وریز بدنه از قارچ‌های سفیدک پودری اغلب روی زخم‌های سینه پیدامی شوند.

کپک دوده ای: قارچ‌های گوناگون به صورت ساپروفیت روی تراوشات عسلک رشد می‌کنند، ازاین حشرات مانند شته وفلس ها. این شکل از قارچها از رشد دوره سفت وبه هم چسبیده به وجود می‌آید. تقریباً یا کاملاً‌ برگ‌های کاج از چندین همیشه سبزها وبرگ‌های نارون، زیرفون، ماگنولیا، افرا ودرخت گل لاله را می‌پوشاند.

بنابراین، کپک سخت روی برگ‌ها را بدنما می‌پوشاند، آن سخت به نظرمی رسد اما مانعی درساخت غذا بین برگ‌ها می‌باشد.

بیماریهای مخصوص درخت‌ها

درآدرس اینترنتی زیربه مطالب قابل دسترس درمورد بیماریهای عمومی گیاهان سبز شده درگلخانه‌ها داخلی، بیرونی ودورنما وفضای سبز اشاره ای شده است. از بهترین وبیشترین مرجع قابل دسترس برای بیماریهای لیست شده اینجا است.

آنتراکتوز یا لکه برگی

قارچ Gloesporium aridum عامل بزرگی، لکه‌های قهوه ای نامنظم که معمولاً‌ درامتداد کناره‌های برگهاست می‌باشد. برگهای مبتلا به طورنابهنگام می‌افتند. قارچ دربرگهای بیمارافتاده زمستانگذاری می‌کند.

سوختگی برگ – مشاهده بیماریهای عمومی

زنگ: قارچ puccinia sparyanioides، عامل توأم، بدشکلی ناحیه برروی برگها وشاخه‌های کوچک است. ناحیه‌های متورم با فنجان‌های ریزی پوشیده می‌شوند. به اندازه ای که این پودرهای زرد توده‌های هاگ توسعه پیدا می‌کنند این اسپورها نمی‌توانند مجدداً برگها وشاخه‌های کوچک زبان گنجشک را آلوده کنند، اما آنها می‌توانند به طورکامل علفهای مرداب را آلوده کنند، وروی آن به حالت اسپورزمستانگذاری کنند. آلودگی مجدد زبان گنجشک دربهاربه واسطه اسپورهای روی علفها رخ می‌دهد.

صنوبر

مشاهده درخت تبریزی (سپیدار)

لاله درختی

مشاهده نم دار

راش (محرز – چوب سرخ)

بیماری پوست درخت راش

این بیماری به علت محله مشترک.... به پوست درخت راش وقارچ Nectria cuccinea می‌باشد. محله‌های به پوسته همیشه زودتراز حمله به درخت توسط قارچ می‌باشد. قارچ درعدم وجود حشرات پوسته خوارتوانایی خسارت به درخت را ندارد. سوراخ‌های تغذیه حشرات پوسته خوارجای محل ورود برای قارچ‌ها است که پوست درخت می‌میرد.

چنان که ناحیه بزرگی از پوست درخت خسارت دیده، درخت روبه زوال ومی میرد. بیماری ممکن است خیلی از درخت‌های راش را درناحیه جنگل‌ها از بین ببرد.

اقاقیای سیاه

بیماری جارویی: عامل ویروسی غیرمعمول روی جوانه‌ها پیشرفت می‌کند وجوانه‌ها لاغروکوتاه می‌شوند به همراه کوچکترشدن برگهای طبیعی،‌جوانه‌ها روی این شاخه‌های نانک به صورت غیرعادی شاخه شاخه رشد می‌کنند که نتیجه آن درخت شبیه جارویی ظاهرمی شود. معمولاً جارویی شدن دراواخرتابستان اتفاق می‌افتد واغلب جوانه درطول زمستان می‌میرند. ریشه‌های درخت آلوده کوتاه وسیاه هستند وریشه‌ها به صورت غیرعادی شکننده وزیاد منشعب می‌شود وریشه‌های شبیه به جارو ظاهرمی شود.

BUTTERNUT

سرخشکیدگی: قارچ MELAN CONIS JUGLANDIS پوست درخت بد رنگی را روی شاخه‌ها تولید می‌کند. عامل سرخشکیدگی به سمت شاخه‌های تنه پایین پیشرفت می‌کند. سرانجام درخت دراثرآلودگی شدید می‌میرد. شاخه‌های مرده از جوشهای سیاه وکوچک پوشیده شده است، تنه.... قارچ عامل بیماری است.


انجمن تخصصی وب هاستینگ   هاست ایران     وب هاستینگ   افزایش ممبر کانال تلگرام
  • team android
  • ۰
  • ۰
سفیدک داخلی یونجه از شایع‌ترین بیماریها در یونجه بشمار می رود با اینحال این بیماری بندرت خسارات شدید وارد می‌آورد شرایط مساعد برای این بیماری شرایط آب و هوایی خنک و مرطوب می باشد
دسته بندی کشاورزی و زراعت
فرمت فایل doc
حجم فایل 392 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 4
دانلود مقاله بیماری های یونجه

فروشنده فایل

کد کاربری 7169

بیماری های یونجه Diseases of Lucern

الف - بیماری های قارچی

1 – بیماری سفیدک داخلی یونجه Downey Mildew of lucern

  • عامل بیماری Peronospora trifoliurum f.sp. medicaginsis-sativa

سفیدک داخلی یونجه از شایع‌ترین بیماریها در یونجه بشمار می رود. با اینحال این بیماری بندرت خسارات شدید وارد می‌آورد. شرایط مساعد برای این بیماری شرایط آب و هوایی خنک و مرطوب می باشد.

برگها در ابتدا رنگ پریده شده و بتدریج زرد می‌شوند و بنظر پیچ خورده می‌رسند. در مراحل پیشرفته لکه ها قهوه ای می شوند و اطراف آن زردی دیده میشود. در زیر برگ پوشش ظریف و خاکستری تا بنفش رنگ قارچ در شرایط مرطوب ظاهر می شود. این بیماری در بهار و در پاییز مشکل ساز می باشد.

پوشش قارچی شامل اسپورانژیوم‌ها و اسپورانژیوفوری است که دارای انشعابات دوشاخه است.

کنترل بیماری

1 – ارقام مقاوم به این بیماری وجود دارد.

2 –در صورت شدید بودن بیماری برداشت سریع یونجه و کم کردن فاصله چین ها توصیه می شود. برداشت موجب برداشته شدن اکثر بافت های آلوده وکاهش رطوبت در کانوپی محصول می شود.

3 – تناوب با محصول غیر لگوم

2 – زنگ یونجه Alfalfa rust

عامل بیماری Uromyces striatus f.sp. medicaginis

زنگ یونجه از شایعترین بیماری های قارچی یونجه در کشور می باشد. این زنگ یک زنگ ماکروسیکل و دومیزبانه می باشد. میزبان حدواسط این زنگ گیاهان فرفیون می باشد و مراحل اوریدیا، تلیا و بازیدیا بر روی یونجه و مراحل پیکنیا و ائیسیا در فرفیون دیده می شود.

جوش های اوردیایی با رنگ مایل به قرمز اغلب در قسمت زیری برگها دیده می شوند. برگهایی که آلودگی شدیدی دارند زرد شده و پیش از موعد فرو می ریزند. این بیماری در شبدر نیز دیده می شود.

کنترل بیماری

استفاده از ارقام مقاوم

از بین بردن فرفیون های اطراف مزرعه

کم کردن فاصله چین ها


انجمن تخصصی وب هاستینگ   هاست ایران     وب هاستینگ   افزایش ممبر کانال تلگرام
  • team android
  • ۰
  • ۰
این بیماری در قسمتهای مختلف دنیا با اسامی متنوعی شناخته می‌شود و به عنوان مثال در چین به نام «بیماری شلاق سیاه معروف1» می‌باشد این بیماری بعضاً با نام Culmicolous نیز نامیده می شود این بیماری تقریباً در تمام مناطق تحت کشت نیشکر در دنیا اهمیت دارد استرالیا از این لحاظ استثناست و این بیماری در حال حاضر این بیماری تنها در غرب استرالیا در محدوده کوچک
دسته بندی کشاورزی و زراعت
فرمت فایل doc
حجم فایل 222 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 3
دانلود مقاله بیماری های نیشکر

فروشنده فایل

کد کاربری 7169

بیماری های نیشکر Diseases of Sugarcane

1 - بیماری سیاهک نیشکر smut Sugarcane

عامل بیماری Ustilago scitamina

این بیماری در قسمتهای مختلف دنیا با اسامی متنوعی شناخته می‌شود و به عنوان مثال در چین به نام «بیماری شلاق سیاه معروف1» می‌باشد. . این بیماری بعضاً با نام Culmicolous نیز نامیده می شود. این بیماری تقریباً در تمام مناطق تحت کشت نیشکر در دنیا اهمیت دارد. استرالیا از این لحاظ استثناست و این بیماری در حال حاضر این بیماری تنها در غرب استرالیا در محدوده کوچکی دیده می شود. این سیاهک اغلب در جاهاییکه دیده می شود مشکل جدی بوجود نمی آورد، اما این سیاهک ممکن است چندین سال جلب توجه نکند و سپس در یک سال خسارات جبران ناپذیری را در ارقام حساس وارد نماید. از اینرو این بیماری به نام «بیماری وحشت نیشکر» نیز موسوم می باشد. این بیماری ممکن است خسارات کیفی نیز به محصول وارد آورد. تنها میزبان عمده این بیماری Saccharum officinarum یا نیشکر زراعی است.


انجمن تخصصی وب هاستینگ   هاست ایران     وب هاستینگ   افزایش ممبر کانال تلگرام
  • team android
  • ۰
  • ۰
درس بیماری­های گیاهان زینتی درسی و چهار جلسه تشریح می­کنیم قبل از شروع درس، ابتدا با قارچ­ها، ویروس­ها، نماتودها، باکتری­ها و یا بطور کلی عوامل زنده­ای که موجب بیماری در گیاهان زینتی می­شود آشنا می­شوید قارچ­ها و باکتری ها چند هزار سال پیش برای بشر مشخص بودند و از مهم ترین عوامل پوسیدگی و فساد در سطح زمین محسوب می­شوند
دسته بندی کشاورزی و زراعت
فرمت فایل doc
حجم فایل 45 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 36
دانلود مقاله بیماری های گیاهان زینتی

فروشنده فایل

کد کاربری 7169

آشنایی با عوامل زنده بیماری زا درس بیماری­های گیاهان زینتی درسی و چهار جلسه تشریح می­کنیم. قبل از شروع درس، ابتدا با قارچ­ها، ویروس­ها، نماتودها، باکتری­ها و یا بطور کلی عوامل زنده­ای که موجب بیماری در گیاهان زینتی می­شود آشنا می­شوید. قارچ­ها و باکتری ها چند هزار سال پیش برای بشر مشخص بودند و از مهم ترین عوامل پوسیدگی و فساد در سطح زمین محسوب می­شوند؛ مخصوصاً دراکوستیم­های جنگلی یا گلخانه­ایی از عامل اصلی تجزیه سلولت و لیگنین محسوب می­شوند و عناصری چون نیتروژن، فسفر، پتاسیم، سولفور، آهن، کلسیم، روی، منگزیم را آزاد می کنند. قارچ­ها به سرعت وارد مواد غذایی می­شوند یا اینکه بعد از مرگ در طبیعت درختان را به یک اکوسیستم معینی هدایت می کنند و در تولید توده یوماس یا توده زنده دخالت دارند؛ بنابراین این موجودات محصول تخریب فرآورده­های چوبی از جمله چوب های استفاده شده در ریل­های راه آهن، تیرک های برق، مخابرات و نیرو و همچنین الوارها و درب و پنجره ساختمان­هایی که انسان ها در آن سکونت دارند هستند. قارچ­ها و باکتری ها از مواد مختلف به عنوان غذا استفاده می­کنند و از این رو قادرند به تعدادی از گیاهان زینتی، گیاهان جنگلی، گیاهان زراعی وباغات حمله ور بشوند. حتی انسان از دست قارچ­ها در منازل در آسایش نیست یعنی اگر رطوبت یخچال بالا باشد میوه­جات در داخل آن کپک می­زنند. بنابراین انسان برای حفاظت مواد غذایی خود با روش­های مختلفی چون شور کردن، خشک کردن، منجمد کردن، اشعه تاباندن، حرارت دادن و نیز استفاده از مواد نگهدارنده یا شیمیایی بهره می­گیرد. بعضی از قارچ­ها و باکتری­ها، مواد سمی را تولید می­کنند و یا زهره آبه­هایی را تولید می­کنند که به آنها مایکوتوکسین گفته می­شود. مثلاً افلوتوکسین به وسیله قارچ اسپویج جلگه فلوگوس و اسپویج پارازیتی چوز به وجود می آید. همچنین بعضی از پلسدیم­ها مواد غذایی چون بادام زمینی، گردو، ذرت و پسته را آلوده می­کند و وقتی که انسان این ها را استفاده می­کند دچار بیماری های وحشتناکی از جمله سرطان می­شود. بعضی از قاچ­ها مثل کلبس سب پورپوریاها، آسکار پودهای سمی را تولید می­کند و وقتی انسان از آردی مصرف کند که حاوی این ماده سمی باشد سیستم عصبی او را بهم می زند یا اینکه در زنان موجب سقط جنین می شود. قارچ­ها و باکتری­ها، انواع و اقسام بیماری های تیاسان زینتی از جمله سفیدک دروغی، پودری، سیاهک، پوسیدگی و لکه برگی­ها را به وجود می­آورند. حتی می توانند بیماری­های پوستی مثل می پوز را در انسان بوجود بیاورند. قارچ ها و باکتری­ها ترکیبات مهم دارویی دارند و مشهورترین ترکیبات ضد باکتریائی در تاریخ دیده شده که از پلامین از پنسلیوم استخراج شده است. مقدمه و تاریخچه بیماری‌ها زندگی بشر به وجود و سلامتی گیاهان زنده وابسته است که نقش بسیار مهمی در زیباسازی مکان ها ایفا می­کنند. توجه انسان ها به این گیاهان زیبا به زمان سومری­ها و مصری ها بر می­گردد قدمتی حدود 3500 سال پیش دارد. اهمیت بیماری های گیاهی غالباً ناشی از خساراتی است که با بروز اپیدمی یا خسارت معمولی به گیاهان زینتی و محصولات آنها وارد می کنند اما خسارت معمولی بیماری­ها در گیاهان بیشتر و با اهمیت تر از خسارت اپیدمی آنهاست. واین خسارت در کشو­رهای پیشرفته به چند درصد کل محصول برآورد شده است اما در کشورهای غیر پیشرفته به چندین درصد کل محصول بالغ می­شود. در آمریکا طبق آماری که وجود دارد خسارت سالیانه بیماری ها قبل از تورم سال های اخیر به سه میلیارد دلار برآورد شده است. در ایران از میزان خسارت بیماری های گیاهان زینتی اطلاع دقیقی در دست نیست هر چند خسارت ناشی از بیماری ها در ایران می توانیم حدود 15تا20درصد کل محصول تخمین بزنیم. گیاهان زینتی بخش بسیار کوچکی در بین گیاهان را تشکیل می­دهند که گاهی اوقات حدود 10 تا 50 درصد خسارت وارد می کنند. دو بیماری گیاهی از زمان های بسیاری مورد شناسایی انسان قرار گرفتند. حتی در زمان های قدیم عقاید خرافی درمورد بسیاری از پدیده­های طبیعی از جمله بیماری های گیاهی در اجتماع حاکم بوده است که آنها را اثر خشم خدایان برای مجازات کشاورزان می­پنداشتند. حتی گاهی اوقات برای این بیماری ها خدایانی را خلق می­کردند به عنوان مثال روپلیس رب گندم بود که همه ساله در فصل بهار به خاطر فعالیت خشم او مراسم مذهبی توام با قربانی بر پا می­گردید. در قرن هفدهم فرضیه تولید خود به خودی پا بر جا بود تا اینکه از دانشمندان از جمله نشلیونسبت به آن شک و تردید کرد و به طور کلی توانست درسال1927 اسپور قارچ ها را مورد مطالعه قرار بدهد. در نیمه اول قرن نوزدهم یعنی سال 1845 بیماری خطرناکی به نام بیماری بادزدگی سیب زمینی در اروپا اتفاق افتاد که سبب قحطی شد و به طور کلی جمعیت 8 میلیونی کشور ایرلند به علت قحطی و مهاجرت 2 میلیون کاهش پیدا کرد.


انجمن تخصصی وب هاستینگ   هاست ایران     وب هاستینگ   افزایش ممبر کانال تلگرام
  • team android